Overtuigende sollicitatieteksten schrijven; tips voor je cv, motivatiebrief & LinkedIn profiel

Werkzoekenden die niet worden uitgenodigd op een sollicitatiegesprek wijten dit aan allerlei oorzaken. Leeftijd, ervaring, blijkbaar geen goede match, vast betere kandidaten, slordige recruiter… Dit geldt voor alle werkzoekenden, niet alleen voor 50 plussers! Ze vergeten daarbij dat het ook wel eens heel goed aan hun sollicitatieteksten kan liggen. Want die kunnen nogal eens het verschil maken. In deze blog geef ik je de belangrijkste tips om overtuigende sollicitatieteksten te schrijven. En niet alleen voor je cv en je motivatiebrief, maar ook je LinkedIn-profiel telt natuurlijk mee.

Overtuigende sollicitatieteksten schrijven

Het belang van goede sollicitatieteksten

Een recruiter ontvangt tientallen tot honderden sollicitaties per openstaande vacature. Hoe gaat hij daarbij te werk? Eerst leest hij gemiddeld in 6 tot 14 seconden jouw cv en daarna ‘scant’ hij eventueel jouw brief/mail (in 40% van de gevallen wordt de brief helemaal niet gelezen trouwens). Als er dan nog steeds interesse is in jouw kandidatuur, dan volgt een scan van jouw LinkedInprofiel. Aan het begin van deze drietrapsraket staat jouw cv, die bepaalt of je niet direct terechtkomt in het mapje ‘afwijzingen’. Daarna zijn je brief/mail en LinkedInprofiel bepalend. Het is daarom cruciaal om jouw cv en je andere sollicitatieteksten goed op orde te krijgen.

Voorbeeld uit de recente praktijk

Hoe goede, overtuigende sollicitatieteksten het verschil kunnen maken, blijkt wel uit een situatie die ik onlangs in mijn praktijk meemaakte. Een vlotte vrouw met een communicatieachtergrond kwam eerder maar niet of nauwelijks op gesprek. Mede door haar cv overzichtelijker in te delen, een goede vrolijke foto erbij te zetten en een aansprekend profiel te maken kwam zij binnen de kortste keren veel vaker op gesprek. Vervolgens stelden we samen de brief ook zo op dat deze snel gescand kon worden door de recruiter. Het effect was enorm: binnen 2,5 maand kon ze kiezen uit 3 banen! En dat waren ook nog eens precies de functies die haar het meeste aanspraken.

Het voorbeeld laat zien dat aandacht voor je sollicitatieteksten zich vanzelf terugbetaalt. En met sollicitatieteksten doel ik op het cv, de sollicitatiemail én je LinkedIn-profiel. Hieronder geef ik je mijn basistips voor al deze drie onderdelen. Zodat je echt de aandacht kunt trekken van een recruiter of werkgever.

Aanraders voor een goed cv

Een aansprekend cv is veel meer dan een zakelijke opsomming van jouw werkervaring en opleiding. Het is een kwestie van maatwerk waarbij ook de indeling van groot belang is. Let in elk geval de volgende punten:

  • Een hele goede foto waar je sympathiek op naar voren komt – OK, dit is geen tekstuele aanpassing, maar wel eentje die cruciaal is. Jouw uitstraling is namelijk het allerbelangrijkste. Plaats dus altijd een foto en zorg daarbij voor een open blik, een glimlach en voor de ‘passende autoriteit’.
  • Profiel + functiewens bovenaan (vetgedrukt) – Gebruik hiervoor 1 of hooguit 2 alinea’s: beschrijf kort wat je zoekt, waarom dat werk je aanspreekt en eventueel ‘bulletwise’ samengevat jouw kennis en kunde.
  • Een ultiem strakke lay-out – Let op de verticale indeling/lijnen. Rechte blokken tekst onder elkaar. Dat voorkomt een slordige indruk en het bevestigt juist jouw motivatie, precisie en professionaliteit.
  • Meest recente ervaring en opleiding bovenaan – Vroeger begon je met je eerste werkervaring. Tegenwoordig juist met je laatste baan, want de laatste jaren geven de doorslag.
  • Voorkom gaten in jouw ‘tijdlijn’ – Het gaat om je hele levensloop, laat dus geen gaten vallen. Vermeldt alle periodes. Bijvoorbeeld, als je een tijd voor je gezin hebt gezorgd, vermeld dat dan ook.
  • Benoem kort jouw interesses en vrijetijdsbestedingen – Dat maakt het persoonlijk en maakt het ook gemakkelijk voor de recruiter om het gesprek te openen of een wending te geven. Hou je van lezen, noem dan jouw favoriete schrijver of boek. Beklim je jaarlijks de Mont Ventoux: niet vergeten!

Aanraders voor een goede motivatiebrief bij een sollicitatie

Een goede sollicitatietekst meer is dan alleen een leuke, pakkende brief. Sterker: de motivatiebrief is tegenwoordig vaak gewoon een mailbericht. Lees hier al mijn tips om op te vallen:

  • Krachtig schrijven is vooral eerlijk en persoonlijk schrijven – terwijl je tegelijk ook voldoende zakelijk blijft. Zo kom je door krachtig te schrijven tot sollicitatieteksten die ook écht overtuigen.
  • Jouw brief is bij voorkeur een mail en geen bijvoegsel – Zoals gezegd zet je je motivatie tegenwoordig gewoon in de mail zelf. Daarmee voorkom je die ouderwetse handelscorrespondentie-achtige teksten en verlaag je de drempel om überhaupt gelezen te worden.
  • De eerste zinnen zijn doorslaggevend – Die moeten de interesse wekken om door te lezen. Dus iets als: “Met ruime technische ervaring op zak, wil ik mijn kennis nu inzetten als adviseur. Op eigen initiatief heb ik recent een verkoopcursus gevolgd. En, ik kon als plaatsvervanger van de manager, meerdere keren en met succes klanten adviseren. Vandaar dat uw vacature van technisch accountmanager mij bijzonder aanspreekt.“
  • Schrijf vanuit ik-vorm – Dus niet: ‘men omschrijft mij als…’ of ‘hij is iemand die…’ Dat schept afstand, terwijl je juist een band wilt kweken met de lezer en zijn interesse wekken.
  • Wees zuinig met competenties – Geef een voorbeeld als het écht om een cruciale competentie blijkt te gaan. Voorbeelden zijn stukken overtuigender dan alleen het vermelden van versleten woorden als resultaatgericht, daadkrachtig etc..

Aanraders voor een goed LinkedIn profiel

Jouw LinkedIn profiel is jouw online cv. Vaak de eerste of tweede indruk die je maakt en daarom doorslaggevend. Naast de goede foto, zie cv tip hierboven, zijn belangrijke aandachtspunten voor een goed LinkedIn profiel:

  • Een strakke regel tekst, kopregel, onder jouw foto – Zie het als een slogan. Geef aan dat je beschikbaar bent en wat je exact zoekt. Geen ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’, please. Benoem met losse woorden de kernpunten van de beoogde functie en jouw kennis en kunde. Bijvoorbeeld: Beschikbaar | Accountmanager | Ervaring in kantoorinrichting en automotive | Opel, BMW en Peugeot | B2B |
  • Samenvatting / Profiel – Schrijf eerlijk en uit het hart. Analytische, punctuele, resultaatgerichte, zelfstandige maar ook in een team passende, communicatieve, no-nonsense én disruptive alleskunners zijn volstrekt ongeloofwaardig. Daar knappen recruiters direct op af. Dus vertel gewoon eerlijk waarom je nu écht voor jouw vak gaat.
  • Hoe ouder de werkervaring, hoe minder informatie – De functietitel moet dan vaak al de lading dekken, meer uitleg is niet nodig.
  • Aanbevelingen zijn belangrijk, vraag er om en bied ze aan – We leven immers in een review-maatschappij. Benader hiervoor oude werkgevers, klanten of collega’s.

Aandacht voor je sollicitatieteksten lijkt misschien een tijdrovende klus. Maar het effect is gigantisch. Bovendien ontwikkel je zo een format dat je steeds opnieuw kan gebruiken. Het allerbelangrijkste is dat je zo tot echt overtuigende sollicitatieteksten komt waarmee je je kansen op een baan substantieel vergroot. Een investering die dus heel erg loont!

Lees ook mijn tips over ‘solliciteren als 50-plusser’ en ‘succesvol solliciteren’.

Meer weten? Persoonlijk advies? Ik help je natuurlijk graag verder.